Nybyggare, Strömsborg, Valhalla, Vallby 1900C

Nybyggare, Strömsborg, Valhalla, Vallby 1900C
Strömsborg, Vallhalla, Vallby 1905C

tisdag 5 april 2011

Nya Företagstexter NYA

 
A J Björkmans Borst- & Penselfabrik 
Tillverkning av borstar och penslar, specialitet industriborstar.

Grundades:    1887 av A. J. Björkman. 1905 flyttades verksamheten till Östra Storgatan 14, där fabriken fanns under hela sin verksamhetstid. Sonen Edwin övertog företaget 1932. (Denne drev även minkfarmen AB Lyans Rävgård i Skogstorp till mitten av 1960-talet).

Anställda:      25 st.

Upphörde:     Början av 1960-talet.
____________________________________________________________________________________

A J Jonsson 
Tillverkning av instrument, finare penn- och fickknivar.

Grundades:    1889 på Nyforsgatan, flyttade senare till Kriebsensgatan 11.

Anställda:      10 st.

Upphörde:     1904.
____________________________________________________________________________________

Alb. Karlsson Metallfabrik (ALBEKA)
Tillverkade beslag och handtag, från 1955 även tillverkning av beslag till bilar och järnvägsvagnar samt högtalare

Grundades:    1889 vid Smedjegatan.1928 flyttade firman till Eskilsgatan 20, där en galvanisk anläggning byggdes.

Anställda:      230 st som mest (på 1960-talet.)

Ändrat namn: På 1970-talet till ALBEKA.

Upphörde:     I slutet av 1988.                  ____________________________________________________________________________________

Alfa Laval AB (Tidigare namn Eskilstuna
Stålpressnings AB, dvs Pressbolaget) 
Tillverkar delar till separatorer, stålinredningar, mjölksilar, vägmärken och stålhjälmar.

Grundades:    1893 på Gymnastikgatan 16. Flyttade till Skogstorp 1970.

Ändrat namn: 1963.

Anställda:      Cirka 600 st.

Idag:              Fortsatt verksamhet i Skogstorp.
____________________________________________________________________________________
Alvenius Industrier AB
Tillverkar rör för vatten, avlopp, tryckluft, ventilation m m samt rostfria rör.

Grundades:    1951 på Kungsgatan 75 av Johan Alvenius.

Anställda:      Ca 80 - 100 st (idag).
Idag:              Finns fortfarande kvar på Kungsgatan 75.     


Goodtemplarhuset byggdes 1920 och revs i slutet på1960 talet. Huset låg i korsningen Drottningatan Smedjegatan nuvarande byggnad är försäkringkassan address Drottningatan 13. Ovanför körporten finns texten IOGT

Frimurarehotellet, Mellan åren 1885-1957 bedrevs verksamheten i fastigheten. Förutom hotell så fanns här också frimurarnas logelokaler och förstaklassrestaurang med tillhörande sommarrestaurang på gården.
Godtemplarorden i Eskilstuna Den första Godtemplarlogen Eskil från år 1879 följdes av Karl Gustaf, Angurvadel och Rinman. År 1889 fanns logerna Eskil, Frihet, Kämpen, Tuna, Svea och Aftonstjärnan. Dessa slogs år 1963 samman till två. Orden drev under en tid en kiosk/paviljong i Stadsparken och Café Framtiden. Man kan även nämna Excentriska klubben (senare De Tysta vännerna), Damklubben Freja, tidningen Raketen och idrottsföreningen GUIF. (Källa: När Godtemplarorden kom till Eskilstuna, 1989.)


1884 byggde Gotemplarna en serveringskiosk och en musikpaviljong i Stadsparken. Denna byggdes om ett flertal gånger, rörelsen upphörde 1959, då staden uppförde en ny paviljong.
Källa: När Godtemplarna kom till Eskilstuna
Hällbybrunn, i folkmun bara Hällby, är en tätort i Eskilstuna kommun.
Hellby brunn, Badanstalten Den badanläggning som orten uppkallats efter.
Ortens officiella benämning, Hällbybrunn, syftade ursprungligen på den brunnsanläggning som från slutet av 1800-talet och en tid in på 1900-talet fanns i den del av samhället som kallas Nedre Hällby. Ingenting av den tidigare brunnsbebyggelsen återstår idag med undantag av den ståtliga Pallinska läkarvillan. Ortens f d järnvägsstation finns ännu kvar i Nedre Hällby, nära det tidigare brunnsområdet, och är idag privatbostad
Källa: Wikipedia
1936
Kommunen köper Brunnsparken i Hällbybrunn - det gamla badhuset och restaurangen rivs.  Folkets Hus invigs detta år. Barnrikehusen som det beslutades om föregående år står färdiga denna sommar.
1971
Eskilstuna kommun bildas, bestående av städerna Eskilstuna och Torshälla och de tidigare storkommunerna Husby-Rekarne, Hällby, Kafjärden, Västra Rekarne och Ärla.  Nu kan man beskåda delar av mudderverket på Faktorimuseet. Sågverkslokomobilen vid Årby såg  skänks till Eskilstuna museer. Lokomobilen finns idag på Faktorimuseet.
I Mälarbaden byggs villan Bella Vista av direktör Albert Öberg (Bok-Öbergs). Arkitekt: Emil Befwe. Smeknamn: Bella klistra, Storkovan.
Källa: Digitalen
Mälarbaden är ett före detta sommarparadis/badort för de välbeställda i bygden från kring 1900 i Eskilstuna kommun. Sedan 1970 är det främst ett villaområde, då man styckade av ett flertal större fastigheter.
Källa: Wikipedia 2011-04-26

Källénska samlingen är en gåva, vi har en del föremål i samlingarna. Den första gåvan fick vi 1945 av Källéns sterbhus. (Fältskär Knut Källén, tror att han dog tidigare än 1945). 1959-1964 har vi fått diverse föremål från fältskär Källéns son, Knut Hilding Källén, intendent, Hedlandet Eskilstuna. Tyvärr vet jag inte när vi fick vykorten och det finns även negativ/foton. 
Hälsningar
Räls tillverkas av valsat stål. Ungefär 10 valssteg krävs. Förr brukade alla stålverk valsa räls, men nu under 2000-talet är rälstillverkningen specialiserad och sker bara hos ett fåtal verk. Vid valsningen blir längderna drygt 100 m och man svetsar sedan ihop dem till längder upp till 500 m som distribueras ut på specialbyggda tågsätt.
Rälsen är förhållandevis böjlig, men vid kraftigare kurvradier brukar man kröka den i ett verktyg med 3 rullar. Stålet har en sträckgräns på upp till 1000 N/mm². Rälsen görs något hårdare än hjulen för att hjulen ska slitas och inte rälsen (enklare totalt underhåll). Rälstålet brukar vara legerat med mangan som gör rälen lite självhärdande. För kraftigt trafikerade spår och kurvor med stort rälsslitage brukar man inlägga en mer kraftigt härdad räl. Den är dock känsligare för skador när temperaturen är under -20°C.
I stället för att legera rälen kraftigare kan man idag välja en huvudhärdad räl. Härdning görs i detta fall med en så kallad explosionshärdning. Nya växlar brukar normalt levereras huvudhärdade.
Historia Från början fanns räls av trä och gjutjärn. Men tidigt experimenterades det mycket med olika typer av räls, slipers och fästen. Träräls med metallband fästa på toppen var en modell som användes i USA i början av 1800-talet för att spara pengar. I Storbritannien användes vid samma tid massiv järnräls som sänktes ned i gjutjärnsvaggor, så kallad stolar, vilka i sin tur var fästa vid slipers.
Vignolräl [Två rälsprofiler, båda av Vignoltyp med flat botten. Den vänstra rälen är kraftigt sidsliten och har troligtvis legat i ett kurvspår.
På 1830-talet introducerade Robert L. Stevens räls i USA som bestod av massivt järn och som hade flat botten. Engelsmannen Charles Vignoles rekommenderade 1836 användandet av den nya rälstypen vid byggandet av järnvägen London-Croydon. Den flata botten gjorde att rälsen kunde fästas direkt vid slipers, utan användande av stolar. Rälstypen har sedan dess kommit att kallas Vignolräls, och är den typ av räls som internationellt används än idag, med flatbottnad fot, liv och huvud.
Stolräl En typ av räls som användes i Storbritannien. Både botten och huvud är snarlika, för att fästa rälen mot slipern används så kallad stolar (chairs). Rälen fixerades från början med träkilar i stolen. Stolrälen förekom i princip endast i Storbritannien och dess kolonier. Användningen av stolrälen har minskat kraftigt.
Gaturäl I princip en vignolräl, som försetts med en flänsränna. Används där spåret är samförlagt med gatumark, oftast spårvägar med gatuspår, eller i hamnar och liknande områden. Flänsrännan är skålformad, vilket innebär att den är självrensande. Gaturälen har större flänsränna än spårvägsrälen. I spårkorsningar kan gaturälen vara flänsbärande, d.v.s hjulet rullar på sin fläns över spårkorset, vanligt på spårvägar.
Rälstyper Den numera allenarådande vignolrälen har länge haft samma tvärsnitt med fot, liv och huvud. Räls som ska försänkas i en gata förses med en rännskena för hjulens flänsar. Rälsens dimensioner sammanfattas i kg/m. Vanliga vikter i Sverige är 43, 50 och 60 kg/m. På nyare banor i Sverige läggs UIC60 (Intenationella järnvägsunionen) som klarar 30 tons axeltryck (STAX 30). Rälsfoten är 150mm, höjden 172 mm och rälshuvudet 72 mm brett. Högbelastade banor i USA har 70 kg/m.
Källa: Wikipedia
Nordiska Kreditbanken, centrum.
Bolagsordningen fastställdes 1896 och verksamheten börjades samma år då banken övertog den rörelse som sedan 1881 bedrivits av Aktiebolaget Stockholms tjänstemannasparkassa. Huvudkontor i Stockholm och avdelningskontor i Eskilstuna och Vaxholm. Bolaget går i frivillig likvidation 1916.
Källa Svensk rikskalender 1908, sid 730.
Byggnaden uppfördes år 1915, av Nordiska Kreditbanken, efter ritningar av arkitekt Aron Johansson. Eskilstunas vapen finns uthugget i sten under en balkong på tredje våningen som vetter mot Fristadstorget. Ovanför den finns en stenklädd frontespis med byggåret - AN 1915 NO. På samma fasad finns ett antal figurreliefer utförda av W Dahlman och G T Norling. Figurerna representerar olika yrken och dessas initialer bildar tillsammans ordet SPARBANK. Byggnaden kännetecknar den då rådande nationalromantiska stilen med "äkta" material såsom granit och tegel och stilmässigt anspelade på byggnader från stormaktstiden och medeltiden.

Om AB Sandbergs bokhandel står att läsa i Beskrivning över Eskilstuna med omnejd (1938):    
 
”Ovanstående bolag grundades ursprungligen år 1836, nuvarande bolaget bildades år 1916. Firman, som är kommissionär för Svenska Bokförläggareföreningen, driver en omfattande försäljning av böcker, musikalier, papper, kontorsartiklar och fotografiska material. Firmans huvudaffär är belägen vid Kungsgatan 8, Eskilstuna. Dessutom finnes filialer i Malmköping och Kungsör.”
Jag har för mig att denna bokhandel faktiskt finns kvar i Eskilstuna, numera inom Bokia-kedjan.

I Beskrivning över Eskilstuna med omnejd (1938) berättas följande om P. Lindahls bokhandel:
”Ovanstående firma grundades år 1890 av Petrus Lindahl, som blev Svenska Bokförläggareföreningens kommissionär år 1906 och bedrev rörelsen till sin död år 1925. Då övertogs firman av Erik Lindahl och Anna-Lisa Lindahl, son och dotter till bokhandlare Petrus Lindahl, vilka alltfort inneha firman. Föreståndaren för affären är sedan år 1925 bokhandelsföreståndare Gottfrid Carlsson. Firman, som till år 1906 hade namnet Missionsbokhandel, har under alla år inrymts i samma fastighet vid Kungsgatan 10. Huvudsakliga försäljningen är böcker, papper, kontorsartiklar samt musikalier.”

Delar av P. Lindahls bokhandels arkiv finns på Företagens arkiv. I historiken till arkivförteckningen står följande att läsa:
”Petrus Lindahl föddes i Lindes församling, Örebro län, den 1 oktober 1858. Han utbildades till pastor vid Betelseminariet, Svenska Baptistsamfundets teologiska skola i Stockholm och verkade sedan i sex år som pastor i Arboga baptistförsamling. I januari 1890 tillträdde han platsen som biträdande predikant i Eskilstuna (första) baptistförsamling. Kort efter sin hitkomst startade han en missionsbokhandel, som han skötte vid sidan om sin evangeliska gärning. Under en period utgav han på eget förlag "Skaffaren", som utgjorde en samling volymer av predikningar och uppbyggelseartiklar. Den 4 januari 1894 uppsade han sin plats som andre pastor för att helt ägna sig åt sin bokhandelsverksamhet. Han var sysselsatt därmed intill sin bortgång år 1925. Bokhandelsverksamheten drevs sedan av dottern Anna-Lisa Lindahl fram till ett stycke in på 1960-talet då andra tog vid. På 1970-talet upphörde bokhandeln att finnas till.”  

 Möbelkompaniet ?


Sveaplan 1930-1940-?


Elimkyrkan
Elimkyrkan invigdes den 4 december 1910. Det klagas 1905 på det "vitt utgrenade föreningsväsendet" som i hög grad är Kristusfientligt och synes göra fältet hårdare år för år. Vid tiden försöktes hållas möten på "arbetarnas egna lokaler inom staden". Trenden var klar och frikyrkliga väckelserörelserna får konkurens av de profana organisationerna.  Församlingen inriktar sig på att bygga en ny modern kyrka och 1908 tecknas kontrakt medbyggmästare A Ohlsson, Linköping. Söndagen den 27 november 1910 hålls den sista gudstjänsten i det intilliggande Elimkapellet 1876-1910. Den 4-9 december invigs den nya kyrkan. 


En av stadens tidningar skrev om det nya baptistegendomen. "Församlingen och staden har här fått något synnerigen vackert i byggnadsväg, som är värt att glädjas över. Här har blivit rest en mönsterkyrka, som förmodligen kommer att observeras när kyrkor och offentliga lokaler hädanefter byggas i Sverige. Till sitt inre så väl som till sitt yttre är kyrkan hållen i vacker och värdig stil med gotiska spetsbågar på alla håll, å bänkarnas ryggstöd likväl som å fönster... Herr Ohlsson har här rest åt sig ett bestående monument i staden!" Församligen beslutade att kallal den nya kyrkan för ELIMKYRKAN se 2 Mosebok 15:27 


Källa: I Guds hand,  Eskilstuna första baptistförsamling, 1966.
Bibeltolkningar av versen
Svenska (1917)
Sedan kommo de till Elim; där funnos tolv vattenkällor och sjuttio palmträd. Och de lägrade sig där vid vattnet.Dansk (1917 / 1931)
Derpaa kom de til Elim, hvor der var tolv Vandkilder og halvfjerdsindstyve Palmetræer, og de lejrede sig ved Vandet der.
Norsk (1930)
Så kom de til Elim; der var tolv vannkilder og sytti palmetrær; og de slo leir der ved vannet.

שמות 15:27 Hebrew OT: WLC (Consonants & Vowels)וַיָּבֹאוּ אֵילִמָה וְשָׁם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עֵינֹת מַיִם וְשִׁבְעִים תְּמָרִים וַיַּחֲנוּ־שָׁם עַל־הַמָּיִם׃
Exodus 15:27 New American Standard Bible (© 1995)
Then they came to Elim where there were twelve springs of water and seventy date palms, and they camped there beside the waters.



Mejericentralen, Söder.
Vid 1800-talets slut fanns som mest 154 mejerier. Mälarprovinsens mejeriaktiebolag utveckade sin produktion där 90% gick på export.  1915 överlät Eskilstunaortens mejeriförening  sin rörelse till Mjölkcentralen. Verksamheten i Eskilstuna pågick fram till 1970-talet.
Källa  Eskilstuna Historia 1800-talet och 1900-talet, redakrör Bror-Eric Ohlson
http://www.cfn-presenterar-historien-om-arla.se/


AB Eskilstuna Arbetarbostäders pionjärprojekt, Ostran. 1916 - ?


Bostadsbristen i Eskilstuna hörde under 1916-17 till stor del ihop med den starka expantionen av stadens industrier. Stadens myndigheter försökte att skaffa "tak över huvudet" till de husvilla. Krav stäldes både i stadsfullmäktige som i pressen på att åtgärder skulle till. När frågan väckts i stadsfullmäktige hanlades den snabbt. Man kom fram till att det bästa var att uppmuntra till bildande av enskilda föreningar och bolag som skkulle bygga hus med smålägenheter. Staden skulle bidra med tomtmark och fördelaktiga lån. Därtill skulle myndigheterna ha vist överinseende över verksamheten. AB Eskilstuna Arbetarbostäderbildades den 22 juli 1916. Bolagets skulle ha till ändamål attuppföra arbetarbostäder samt att förvalta dessa och att driva annan därmed förenlig verksamhet. Redan 24 juni begärde bolaget att få köpa kvarteret Ostran.  I början av agusti beslutar Stadsfullmäktige att bolaget får köpa Ostran till ett pris av 1,50 kr/ kvadratmeter. I vilkoren var inskrivet att det före 1 oktober 1917 skulle tomterna vara bebyggda med bostadshus, rymmande minst 100 lägenheter. Dessa skulle innehålla lägst ett rum med kök. i december 1916 gav tillstånd till igångsättandet av bygnationerna även om grunden redan påbötjades i oktober. Trotts strejker och andra komplikationer var byggnationen klar till den 1 oktober 1917.
Kvarteret rivs 1962.
Källa; Docent Harald Runblom 40 poängsseminarium  11-12 september 1978, Gunilla Carlsson, Eskilstuna 


Södermanlands Enskilda Bank bildades 1867 med säte i Nyköping, "Sörmlandsbanken", Fristadstorget mot väster, centrum.
Bankbyggnaden är uppförd år 1910 efter ritningar av E Stenhammar i nationalromantisk stil.
(Källa: Silfverstolpe, G M. Byggnader och miljöer i Eskilstuna av särskilt kulturhistoriskt värde, 1967.)


Telegrafstation Fristadstorget byggdes 1914 -1916

Fredric Duroc Meinander

Född: 2 febr 1802 i Borgå, Nyland, Finland
Källa: Levertin 1910-1918, sidorna 432-433.
Död: 24 febr 1876 i Eskilstuna, Södermanland (Södermanlands län), Sverige
Källa: Levertin 1910-1918, sidorna 432-433.
Övrigt: Föräldrar: Lektorn, fil.magistern Carl Meinander, född den 21 april 1759, död den 9 november 1803, och Anna Maria Borgström, född den 14 maj 1774, död den 11 oktober 1841.

Fredric Duroc Meinander antogs i september 1816 till elev å apoteket i Borgå, där han också avlade farmacie studiosi-examen samt tjänstgjorde till i september 1825.
Kom i december samma år till Stockholm samt började genast begagna sig av de kemiska föreläsningarna och laborationerna vid Karolinska institutet. Fortfor därmed till april 1826, då han antog plats å apoteket Enhörningen i Stockholm. Tjänstgjorde därstädes till i maj 1827, därefter å apoteket Lejonet i Stockholm till i augusti 1829. Studerade därefter ånyo vid Karolinska institutet till början av april 1830. Avlade den 29 mars sistnämnda år apotekarexamen, efter vilken han återtog sin plats å apoteket Lejonet i Stockholm.

Efter i slutet av år 1832 avslutat köp, övertog han den 2 januari 1833 apoteket Kronan i Eskilstuna, varå han erhöll privilegium den 22 juni samma år. Öppnade den 5 februari 1833 det filialapotek i Torshälla, vilket apotekare J. J. Hultmans änka den 22 juni 1832 erhållit K. Maj:ts tillstånd att inrätta. Apoteket Kronan i Eskilstuna sålde M. den 2 januari 1864.

Meinander var en nitisk och varmhjärtad ordförande i direktionen över Eskilstuna barnhem, samt allmänt aktad och värderad.

Gift den 1 juni 1861 med Hilda Augusta Nyberg, född den 18 november 1828, död den 29 december 1863, dotter till provinsialläkaren, doktor Johan Ulrik Nyberg och Eva Elisabeth Eggertz.



Fotografer Bilder Rötter

Eskilstuna 

 


AB Foto
A Winqvist & Co
A Zetherström
A. Hansson
A. Hansson, Kungsgatan 3
A. Vinqvist & Co.
A. Winqvist & Co.
A. Zetherström
Aktiebolaget Foto, Smedjegatan 24
Amanda Zetherström
And. Brattström, Kungsgatan
And. Brattström, Kungsgatan 106
Anna Winqvist, Stadskällaren
Atelier Foto, Smedjegatan 24
Ateljé Östling
Axel Askling, Kungsgatan 106
Axel Askling, Nybrogatan 5
Axel Hellström
Axel Wester
Axel Wester, Kungsgatan 13
Axel Wester, Nybrogatan 5
Axel Westers Eftr., Knut Brydolf, Kungsgatan 13
B. Isidorws, Köpmangatan 21
Brattström, Kungsgatan 106
Brydolf
E. Dahlberg
Ebba Lindegren
Ebba Lindegren, Kungsgatan 6
Edv. Mathsson
Elise Johansson, Köpmangatan 21
Emma Hartman
Ester Frånlund
Gustaf Lesser
Gustaf Lesser, Kungsgatan 6
Gustaf Lesser, Smedjegatan 2 C
Gustaf Willman
Gustaf Willman, Kungsgatan 36
H. Gråberg
Hanna Gråberg
Hanna Gråberg, Kungsgatan
Hugo Tåhlin
Isidorws Atelier
J. Hammarstrand
Knut Brydolf
Knut Brydolf, Careliigatan
Lönberg & Högberg
O. Andersson
O. Björk
O. Björk, Kungsgatan 36
O. Björks Atelier, Kungsgatan 36
Rittsél & Bengtson
Sigge Öijer
Systr. Kvarnström
Systr. Kvarnström, Kungsgatan 36
Systrarna Kvarnström, Kungsgatan 36

Westblad & Gråberg, Kungsgatan 106
Wilhelm Lönberg, Köpmangatan 21
Willman & Lundin, Kungsgatan 36


Eskilstuna & Malmköping
Sigge Öijer

Eskilstuna & Strängnäs
Alf Lindhe

Eskilstuna (Filial Nyfors)
Gustaf Lesser, Smedjegatan 2 C

Torshälla
A. A. Schultérus, Storgatan 17
Anna Winell
Anna Winell, Storg. 17
Atelier Premier
Edvin Öhrne
Georg Nyström
Gust. Hallin
J. E. Johanson



Torshälla & Eskilstuna
Edvin Öhrne
J. E. Johanson
J. E. Johanson, Köpmangatan 21



Torshälla & Skultuna
Gust. Hallin

 

Teddy Aarni                      1919-1985


Teddy Aarni föddes 1919 i Ovambo, nuvarande Namibia. Hans föräldrar var missionärer från Finland. När det blev dags för Teddy Aarni att börja skolan så sändes han hem till Finland. Han tog studentexamen i Lahti och fortsatte att studera i Berlin. Studierna fick avbrytas på grund av kriget och i stället blev Aarni krigskorrespondent i Finland. 1944 kom Teddy Aarni till Sverige, han studerade journalistik och fick anställning vid en fotofirma i Karlskoga. 1951 övertog han den historiska fotoateljén på Careliigatan i Eskilstuna, där bland andra Axel Wester, Knut Brydolf och Olle Forslund varit verksamma. Hans företag fick namnet Studio Aarni.

Teddy Aarni var porträttfotograf men arbetade också med reklamfotografering, reportage och mode. Hundfotografering var en specialitet. Aarni reste också mycket och fotograferade världen över. Samtidigt experimenterade han ständigt med olika konstnärliga fotografiska uttryck. Bland annat har detta lett till flera konstnärliga utsmyckningar i olika miljöer. Aarnis bilder har ställts ut internationellt och han höll också kurser för kollegor.

Teddy Aarni hann också med en akademisk karriär och 1982 disputerade han i religionshistoria. 1983 lämnade han Eskilstuna för att bli lektor på Fotohögskolan i Göteborg. Teddy Aarni avled 1985.

Studio Aarni


Teddy Aarni föddes 1919 i Ovambo, nuvarande Namibia. Hans föräldrar var missionärer från Finland. När det blev dags för Teddy Aarni att börja skolan så sändes han hem till Finland. Han tog studentexamen i Lahti och fortsatte att studera i Berlin. Studierna fick avbrytas på grund av kriget och i stället blev Aarni krigskorrespondent i Finland. 1944 kom Teddy Aarni till Sverige, han studerade journalistik och fick anställning vid en fotofirma i Karlskoga. 1951 övertog han den historiska fotoateljén på Careliigatan i Eskilstuna, där bland andra Axel Wester, Knut Brydolf och Olle Forslund varit verksamma. Hans företag fick namnet Studio Aarni.

Teddy Aarni var porträttfotograf men arbetade också med reklamfotografering, reportage och mode. Hundfotografering var en specialitet. Aarni reste också mycket och fotograferade världen över. Samtidigt experimenterade han ständigt med olika konstnärliga fotografiska uttryck. Bland annat har detta lett till flera konstnärliga utsmyckningar i olika miljöer. Aarnis bilder har ställts ut internationellt och han höll också kurser för kollegor.

Teddy Aarni hann också med en akademisk karriär och 1982 disputerade han i religionshistoria. 1983 lämnade han Eskilstuna för att bli lektor på Fotohögskolan i Göteborg. Teddy Aarni avled 1985.


Rolf Eriksson


Rolf Eriksson föddes 1947 i Eskilstuna. 1963 fick han sitt första arbete som fotograf på Nyfors Foto och mellan åren 1964-1980 arbetade Rolf Eriksson på Studio Roland. Efter att han 1980 slutat på Studio Roland har Rolf Eriksson bland annat haft egen ateljé – A-Foto, varit föredragshållare och rest och fotograferat världen över, framförallt i Afrika. Hans foton har bland annat varit publicerade i National Geographic.

Lennart Hansén


Lennart Hansén arbetade som fotograf på Eskilstuna Kuriren mellan åren 1952-1990.

Sven Hellberg


Eskilstuna museer förvarar i sitt bildarkiv ett antal glasnegativ där Sven Hellberg är angiven som fotograf. Bilderna verkar vara från omkring sekelskiftet 1900. Uppgifter om vem han var saknas.

Tage Karlsson                                         1907-1988


Tage Karlsson föddes 1907 och började som ung att arbeta på järnvägen. Fotografering var hans stora hobby. Under depressionen på 1930-talet blev han arbetslös och det gav honom möjlighet att utveckla hobbyn till en heltidssysselsättning. Tage Karlsson kunde snart försörja sig på att fotografera. Han framkallade sina bilder på egen hand i sitt uthus i Nyfors. 1949 öppnade Tage Karlsson sin första ateljé och butik i Eskilstuna, på Drottninggatan 7. Några år innan det hade Tage Karlsson även etablerat sig i Flen.

Verksamheten Tages Foto växer snabbt med flera butiker och ateljéer samt en stor laboratorieverksamhet. Tage Karlsson intresserar sig tidigt för färgfoto och är en av de första i Sverige som framställer färgbilder. Tages foto introducerar konceptet ”färgkort på 1 dag” och tillhandahåller den servicen till ett 30-tal butiker.

1981 inträffar en brand i laboratoriet som då är beläget i en f.d. industrilokal på Björksgatan 14. Branden ödelägger i stort sett verksamheten och förstör stora delar av Tage Karlsons bildarkiv. Fastigheten och verksamheten byggs upp igen men säljs 1981 till Print Foto som bedriver fotoverksamhet via postorder.

Tage Karlsson ägnade sig i stället åt att framställa reproduktioner av gamla foton och vykort. Han avled 1988 och hans efterlämnade bildarkiv finns idag hos Eskilstuna museer.

Tages Foto


Tage Karlsson föddes 1907 och började som ung att arbeta på järnvägen. Fotografering var hans stora hobby. Under depressionen på 1930-talet blev han arbetslös och det gav honom möjlighet att utveckla hobbyn till en heltidssysselsättning. Tage Karlsson kunde snart försörja sig på att fotografera. Han framkallade sina bilder på egen hand i sitt uthus i Nyfors. 1949 öppnade Tage Karlsson sin första ateljé och butik i Eskilstuna, på Drottninggatan 7. Några år innan det hade Tage Karlsson även etablerat sig i Flen.

Verksamheten Tages Foto växer snabbt med flera butiker och ateljéer samt en stor laboratorieverksamhet. Tage Karlsson intresserar sig tidigt för färgfoto och är en av de första i Sverige som framställer färgbilder. Tages foto introducerar konceptet ”färgkort på 1 dag” och tillhandahåller den servicen till ett 30-tal butiker.

1981 inträffar en brand i laboratoriet som då är beläget i en f.d. industrilokal på Björksgatan 14. Branden ödelägger i stort sett verksamheten och förstör stora delar av Tage Karlsons bildarkiv. Fastigheten och verksamheten byggs upp igen men säljs 1981 till Print Foto som bedriver fotoverksamhet via postorder.

Tage Karlsson ägnade sig i stället åt att framställa reproduktioner av gamla foton och vykort. Han avled 1988 och hans efterlämnade bildarkiv finns idag hos Eskilstuna museer.


Gustaf Lesser


Gustaf Lesser hade fotoateljé i Eskilstuna 1895-1909 först på Smedjegatan 2 och sedan på Kungsgatan 6.

Hasse Lundh


Hasse Lundh arbetade som fotograf på tidningen Folket mellan åren 1955-1961.


Bror Lundqvist                 1908-1998


Bror Lundqvist var född i Stockholm men kom till Eskilstuna redan som elvaåring. Femton år gammal började han arbeta som typograf på Bok-Öbergs. 1943 flyttade han över till tidningen Folket där han först arbetade som typograf och sedan på marknadsavdelningen som annonskonsulent. Bror Lundqvists stora intresse var fotografering och speciellt naturfotografering. Han var en av initiativtagarna till Eskilstuna Fotoklubb som startade 1939.

Bror Lundqvists efterlämnade foton finns hos Eskilstuna museer.


Wilhelm Lönberg


Wilhelm Lönberg var verksam som fotograf i Stadskällargården, Eskilstuna från 1880, dessförinnan återfanns han i Göteborg. Verksamheten i Eskilstuna bedrevs under namnen Stjernström & Lönberg, Lönberg & Högberg samt Wilhelm Lönberg. 1888 återvände Lönberg till Göteborg, 1891 flyttade han till Stockholm.

Stjernström & Lönberg


Wilhelm Lönberg var verksam som fotograf i Stadskällargården, Eskilstuna från 1880, dessförinnan återfanns han i Göteborg. Verksamheten i Eskilstuna bedrevs under namnen Stjernström & Lönberg, Lönberg & Högberg samt Wilhelm Lönberg. 1888 återvände Lönberg till Göteborg, 1891 flyttade han till Stockholm.

Lönberg & Högberg


Wilhelm Lönberg var verksam som fotograf i Stadskällargården, Eskilstuna från 1880, dessförinnan återfanns han i Göteborg. Verksamheten i Eskilstuna bedrevs under namnen Stjernström & Lönberg, Lönberg & Högberg samt Wilhelm Lönberg. 1888 återvände Lönberg till Göteborg, 1891 flyttade han till Stockholm.

AB Foto


Det som kom att bli företaget AB Foto finns med i Eskilstuna stads adresskalender första gången 1902. Maria Gustafsson sålde fotografiska artiklar i gård 222 på Smedjegatan 20. 1908 dyker namnet AB Foto upp för första gången i en annons och adressen är Smedjegatan 24. Företaget drivs då av Maria Gustafssons son Bernhard Isidorws. Han lämnade AB Foto 1909 och företaget övertogs av hans bror Jacob Mauritz Gustafsson som inte själv var fotograf utan enbart direktör för företaget.

Fotografer som kom att arbeta för AB Foto var Olle Forslund, Lambert Lindberg, Clois Werner Zetterberg, Rosa Bergström och Anna Bruce (Gustafsson), gift med AB Fotos direktör Jacob Mauritz Gustafsson. Anna Bruce var fotograf och retuschör, Lambert Lindberg arbetade främst med förstoringsarbeten medan Olle Forslund åkte runt på sin motorcykel och fotograferade i Eskilstuna.

AB Foto var ett stort företag och på företagets kuvert stod det att man var ”Skandinaviens största anstalt i fotografiska specialitäter”.  Företaget upphörde efter Jacob Mauritz Gustafssons död 1950. Ateljén på Smedjegatan 24 revs 1968.

Axel Askling                                            1855-?

Axel Askling var skådespelare innan han började sin karriär som fotograf. 1883 flyttade han från Stockholm till Helsingborg där han öppnade fotoateljé. Någon gång under slutet av 1880-talet kom Axel Askling till Eskilstuna där han först var verksam som fotograf i gården 106, Kungsgatan 3 – Kyrkogatan 7. En adress där flertalet fotografer var verksamma under samma tid. Under 1890-talet verkade han i en ateljé på Nybrogatan 3. Axel Askling var framförallt porträttfotograf.

Rolf Bergström                                       1933-1997


Rolf Bergström började som sjuttonåring 1950 att arbeta som fotograf på tidningen Folket. Han var självlärd och lärde sig fotografikonsten under arbetets gång. 1955 gick Rolf Bergström över till Eskilstuna-Kuriren men redan året därpå slutade han och bildade egen firma som frilansfotograf. Uppdragen var många, 1950- och 1960-talen var bildjournalistikens gyllene epok och Bergströms bilder publicerades i bland annat Dagens Nyheter, Expressen, Se, Vi och Bildjournalen. Bergström belönades med många utmärkelser för sina bilder, bland annat fick han 1962 pressfotografernas utmärkelse ”Årets Bild”.

Rolf Bergströms hela negativarkiv finns idag hos Eskilstuna museer och det innehåller en fantastisk samling bilder från händelser och miljöer i Eskilstuna.


Anders Brattström


Anders Brattströms företag ”Westblad & Gråbergs eft” fanns mellan 1891 och 1902 på gård 106, Kungsgatan 3 – Kyrkogatan 7. En adress där fotograf följde på fotograf under många år.




Knut Brydolf                                          1867-1933

Knut Brydolf tog 1905 över den fotografiska verksamheten som fanns i F.O Nilssons hus, Kungsgatan 13 – Careliigatan 8 efter Axel Wester. Efter Knut Brydolfs död 1933 övertog Olle Forslund ateljén och drev den under namnet ”Fotograf Forslund, Brydolfs eftr.”. Ateljén levde kvar under olika ägare ända fram till 1973 då huset revs.

Ivar Claesson


Ivar Wilhelm Claesson dyker upp i Eskilstunas fotografers historia när han 1918 blev delägare i den fotoateljé som fanns på Kungsgatan 36. Denna adress är ytterligare en av de adresser i Eskilstuna där fotograf följt på fotograf. Från 1899 drevs ateljén av systrarna Märta och Ester Kvarnström och det är hos dem Claesson går in som delägare 1918. Senare samma år övertog Claesson verksamheten då Ester gifte sig och flyttade till Göteborg, han drev verksamheten under namnet ”Systr. Kvarnströms Eftr.”. 1920 återvände Ester Kvarnström, gift Frånlund, till Eskilstuna och återtog rörelsen.

Erik Flodin

Erik Flodin var färghandlare och fotograf. 1930 fanns han på adressen Kungsgatan 6-8 i Eskilstuna, där han både drev färghandel och sålde fotografiska artiklar. Från 1942 var Erik Flodin delägare i City Foto som han 1950 överlät till Erik Andersson.

Olle Forslund                    1883-1943

Olle Forslund kom från Gävle och hade arbetat som fotograf på ett flertal platser i Norrland innan han på 1910-talet kom till Eskilstuna och började arbeta som fotograf hos AB Foto. Forslund åkte runt i Eskilstuna på sin motorcykel och fotograferade. Vid 1930-talets mitt övertog han Knut Brydolfs ateljé.

Hanna Gråberg

Hanna Gråberg var verksam som fotograf i Eskilstuna mellan åren 1872 och 1890. Hanna Gråberg hade sin ateljé i gård 106, Kungsgatan 3 – Kyrkogatan 7.

Carl Söderberg

Carl Söderberg var den förste fotografen som etablerade sig i Eskilstuna. Han var född 1841 i Lund och kom till Eskilstuna 1863 från Ängelholm. Söderberg verkade i Eskilstuna endast under ett år 1863-1864. Under det första halvåret hade han sin ateljé i byggmästare Hydréns gård men flyttade på hösten 1863 in i källarmästare Fréses gård, i stadskällarens hus, nuvarande Köpmangatan 50, två trappor upp.

söndag 3 april 2011

Fotografer

Eskilstuna Delvis oredigherad Röd text tillägg till ursprunglig text.
Källa Nationella fotografregistret
Nyström, Georg Fanns här 1894. se Eskilstuna. (1899) Winell, Anna Andersson, Eskil 1890-talet. Kungsgatan 106 och Nybrogatan 5.
Andersson, O. 1870-talet.

Aktiebolaget ”Foto
Fotografi- och förstoringsatelier. Kemigrafisk anstalt.
” Etabl. 21 jan. 1907, inneh. Bernhard Isidorws. (1911)
Askling, Axel
Kom 1880-90 till Eskilstuna. (se även Söderhamn o Helsingborg.)
Även på Nybrogatan 5, 1890-talet. Porträttfotograf.
F. 1855. Kungsgatan 106, flyttade 883 från Stockholm till Helsingborg.
Brattström , Anders
Drev även en firma under namnet ”
Mest troligt under samma period.
Kungsgatan 106, Kungsgat. 3 Etabl. 1 april 1891, i cirka 10 år. (1899)Westblad  Gråbergs eftr.”
Brydolf , Knut
Drottninggatan 13 Karlstad, Efter 1911.
Inneh.
Etabl. dec. 1897 i Kumla, okt. 1905 i Eskilstuna, Careligatan. (1911) Knut Sigfrid Brydolf, f. 16 juni 1867. Övertog Axel Westers ateljé.
Brydolf Knut, Axel Westers eftr. Nybrogatan 5 och Kungsgatan 13. död 1933, ateljén övertogs av Olle Forslund

City Foto
Drevs av Erik Flodin och sedermera ( ca 1950) Erik Andersson.
Claesson, I.W
Under ett fåtal år 1918-20. Flyttade till Göteborg.
. Ivar Wilhelm Claesson, född 1892/93. Drev systrarna kvarnströms ateljé
Dahlberg, E
. 1880-talet.
Flodin, Erik
Hade del i
1930, -40, -50-talet. Färghandlare och fotograf på Kungsgatan 6-8.City Foto som 1950 övertogs av Erik Andersson.
Forslund, Olle
Övertog 1933 Knut Brydolfs ateljé på Kungsgatan 13 / Careligatan 8.
Foto AB
Smedjegatan 24, 1910-1920-talen.
Frånlund, Ester
ifrån Gudmundrå.
Från 1920 och framåt. Född Kvarnström, se nedan. Gift med en Frånlund
Gråberg, Hanna
Ateljén övertogs av firma
Hansson , A.
1902-1910. Inneh.
Kungsgatan, 1870-80-talen, se även Norrtälje och Östervåla.Westblad & GråbergKungsg. 3, etabl. 1892, Ateljé i Uddevalla 1897-1907, i Bengtsfors (1911)Alfred Ferdinand Hansson, f. 22 jan. 1866.
Hellberg, Sven
Runt sekelskiftet och framåt.
Hellbom , Herman
Flyttad dec. s.å. till Sandviken, 9/7 1899 till E-tuna.
Nyforsg. 68. Etabl. I Kungsgården (Ofvansjö) 1896, (1899)
Lesser , Gustaf
Drev rörelsen en tid på Kungsgatan 6.
Smedjegatan 2 C. Etabl. 1895 - 1909 (1899)
Katzor,
Richard Max
Se Härnösand.
Kvarnström , Systr.
Ester var född 31 jan 1880. I.W.Claesson övertar verksamheten 1918.
Etabl. 1899, Kungsg. 36. Inneh. Martha o Ester Kvarnström. (1899, 1911)


Lindegren , Ebba
Kungsgat. 6, Etabl. 14 okt. 1895 i Örebro, under firma Ebba Sundevall (1911)
Sundevalls fotoateljé i Örebro etablerades 1895 och drevs under detta namn av Ebba Sundevall och hennes kompanjon Tekla Engström. När kompanjonen flyttade till Linköping cirka 1898 drev Ebba Sundevall ateljén vidare under eget namn. 1909 inregistrerade Fru Ebba Lindegren (född Sundevall) en ateljé på Kungsgatan 6-8 i Eskilstuna. Hon drev ateljé Ebba Lindegren tillsammans med sin man Carl Leonard Lindegren till år 1922.
Lönberg, Wilhelm Karl August Wilhelm Lönberg
Drev ateljé på Köpmangatan 21, åren 1880-87.
Flyttade 1888 till Göteborg, och 1891 till Sthlm.
Står år 1900 angiven som portvakt i Stockholm.

Lönberg & Högberg , född 1859 i Göteborg.Stadskällaren, 1880-talet. Se ovan.

Söderberg, C. Carl Söderberg
Ängelholm innan dess. Stannade endast 1 år.
Tåhlin, Hugo, f. 1841 i Lund ? Kom 1863 till staden, lär ha varit i1890-talet, se Stockholm.

Waldén, Bertil
Verksam 1920-30-talet.
Westblad ; Gråbergs eftr
Wester , Axel
Firman övertogs av Knut Brydolf.
Se Anders Brattström Etabl 1894, Kungsgatan 13. Filialer i Malmköping , Torshälla (1899)
Willman, Gustaf Gustaf Theodor Willman
Kungsgatan 36, kom 1885 och var verksam 4-5 år . Se även Göteborg., född 1860 I Göteborg.
Willman  Lundin
Kungsgatan 36, 1890-1900-talen.
Winqvist, A.  Co. 1880-talet.
Zetherström, A. 1860, 1870-talen.
Åkerblom, Per
Före o efter sekelskiftet. 
 Öijer, Sigge 1900-talet (1899)., den 1 okt 1909 i Eskilstuna. Född 17 maj 1874 -1943. Storgatan 17, början av 1900-talet.

1840 -1950
-------------------------------------------------------------------------

Ur stadsarkivets texter som även anges i Eskilskällan.

AB Foto
I 1902 års adresskalender finns Maria Gustafsson som i gård 222, Smedjegatan 20, sålde fotografiska artiklar. Rörelsen hade registrerats 1888. I en annons från 1908 ser man för första gången namnet AB Foto. Företaget drevs då av Marias son Bernhard Isidorws, som 1909 lämnar företaget och hans bror, Jacob Mauritz Gustafsson övertar AB Foto. Under början av 1910-talet anställdes Anna Bruce (senare att bli fru Gustafsson) som fotograf. Olle Forslund, som sedermera övertog Knut Brydolfs ateljé på 1930-talet och Lambert Lindberg, som utförde fotograferingsuppdrag med sin motorcykel har också varit verksamma på AB Foto. AB Foto blev ett stort företag och i företagets reklam kunde man läsa att det var ”Skandinaviens största anstalt i Fotografiska specialitäter”. AB Foto upphörde efter Jacob Mauritz Gustafssons död 1950.
(Källa: Wiberg, Stellan, 1996, Fotografer i Eskilstuna, 1840-tal – 1950-tal, Eskilstuna Museer, Eskilstuna)

    AB Foto
Akt. Bol. Foto
Atelier Foto
Eskilstuna Fotografiska Magasin
Aktiebolaget Foto. Innehavare omkr. 1907-1909 Bernhard Isidorws.
Eskilstuna (D) [1902-1950]
     Smedjegatan 24
          daterat foto från 1909 (Atelier Foto)
          daterat foto från 1912 (Akt Bol Foto)
          daterat foto från 1913 (AB Foto)


18441844 kunde man läsa i Eskilstuna tidning om A.P Fallander som tog porträtt med daguerroeotypi, en tidig fotografisk teknik.  På 1860-talet öppnade stadens första fotoateljé, i Stadskällaregården vid Köpmangatan.

De tidiga fotograferna tog framför allt porträttbilder men den äldsta bilden i den här boken är från samma tid som den första fotoateljén.


1861
Detta år annonserar en ambulerande fotograf vid namn Oscar Rydström i lokalpressen (Eskilstuna Allehanda den 16 november) och meddelar att han ""avtager"" sina modeller på söndagar.

1863
Carl Anton Mathias Söderberg öppnar stadens första fotoateljé, först i byggmästare Hydréns gård, senare i källarmästare Fréeses gård på Köpmangatan 50, i Stadskällarens lokaler. Han föddes 1841 i Lund och kom närmast från Ängelholm. Denna sommar gjorde han först en utrikes studieresa och anställde sedan inför vintersäsongen 1863-1864 två biträden. Hans prissättning var följande: Visitkort, 6 riksdaler banco för 6 st. 10 riksdaler för ett dussin. Gruppbilder, 20 riksdaler dussinet. Vill man ha ram runt sitt fotografi blir priset ända upp till 25 riksdaler styck.

1864
Anna Maria Amanda Zetherström, född i Stockholm 1829 och nyligen inflyttad därifrån, övertar Carl Söderbergs fotoateljé denna sommar. Hon driver den till 1877, till att börja med i samarbete med sin bror, fotografen G. F. J. Zetherström.

1865
Den tidigare fotografen Carl Söderberg bor numera i ett gårdshus mellan Köpmangatan och Ruddammsgatan.

1868
En fotografisk utställning hålls detta år på Gästis. Man visar bilder från världsutställningen 1867, "springvattenkonsterna" i Versailles i stereoskop m.m. Utställningen var tydligen en succé, ty en ny sådan ordnades inte långt efter den första där man bl.a. visade Egyptens pyramider och månen i fotografi.

1877
Beskows "Adresskalender för Eskilstuna och Torshälla jemte omgifning 1877" nämns två fotografer; förutom Amanda Zetherström även mamsell Hanna Gråberg.

1878

    Anderson, Olof
O. Anderssons Atelier
Olof Andersson; född i Arvika lf (S) 26/8 1835; död i Arvika 1901; fotograf i Arvika köping under större delen av 1870-talet, men vistades även i Sandhem (R) och i Norge, flyttade till Eskilstuna 1878, till Stenstorp 1882, till Stockholm 1884, till Stenstorp 1885, till Arvika 1886. Ateljén drevs efter fotografens död vidare av hustrun, Eleonora Malima Andersson (1862-1914) med Olga Segerberg som fotograf.3, 5, 6
Eskilstuna (D) [1877-1882 5]
     Kungsgatan 3

1888
    Askling, Axel
Axel Askling; aktör, fotograf; född i Skederid (B) 4/8 1855; död i Stockholm 1917; kom till Stockholm 1856, flyttade till Helsingborg 1883, åter till Stockholm 1887, flyttade till Eskilstuna 1888, åter till Stockholm ca. 1893.3, 4, 5, 6, 7, 9
Helsingborg (M) [1883-1887 8]
     S. Storgatan 35
          foto1, 2 från omkr. 1880
Eskilstuna (D) [..1893 7]
     Kungsgatan No 106 (3-7) [..1890 7]
          foto2 från omkr. 1890
     Nybrogatan 5 [..1893 7]
          daterat foto1 från 1892
_______________
1. Rp
2. KB
3. Sth mantal
4. Rot. ark.
5. FR 1880, 1890, 1900
6. www.eskilstuna.se
7. Etunafot.
8. Hbg fot.
9. Kyrkböcker

1903
Den 11 oktober kommer fotografen S.F. Wester och förevigar Hagaborg och dess ordensbröder - och systrar. En stor dag för logen; tal hålls av järnvägsbokhållare Lindeberg, musikföreningen Blåklockan underhåller och det bjuds på kaffe.

1906
Ett fotografi föreställande AB F.O. Nyströms bleckkärlsfabrik (Nygården) i Torshälla med Elin Nyström med hund i förgrunden, fotograf Georg Nyström, finns bevarat från detta år.
-----------------------------------------------------------------
FOTOPIONJÄRER i ESKILSTUNA
UTDRAG UR MUSEETS ÅRSBOK 1960
Göran M. Silfverstolpe
Numera vet vi, att världens första egentliga fotografi togs redan 1826 av fransmannen J. N. Niepce, tretton år innan hans landsman L. J. M.
Daguerres uppfinning väckte sensation i Paris och misströstan hos mången konstmålare. Den s. k. daguerrotypien spred sig snabbt - även till Sverige.
Så är t. ex. den 1847 avlidne Geijer fotograferad i denna teknik, vilken som bekant gav endast en bild, men en positiv och betraktad i rätt vinkel synnerligen tydlig bild.
Säkert har flera eskilstunabor låtit avporträttera sig i daguerrotypi. Eskilstuna
museers arkiv äger dock än så länge endast två foton i denna teknik, och båda bilderna är porträtt av samma person, grundaren av AB J. O. Öberg & Son, Joseph Oscar Öberg (1819-1879). 1 Daguerrotypierna förefaller vara tagna på 1850-talet. J. O. Öberg, som några år tidigare startat sin bokbinderiverkstad i Eskilstuna, har väl besökt någon atelje i Stockholm, eller möjligen har någon daguerrotypist farit omkring i landsorten.
Riktig fart på fotograferingen blev det emellertid inte förrän engelsmännen W. H. F. Talbot och F. S. Areher fram emot seklets mitt fullbordat sina uppfinningar, som gjorde det möjligt att från ett glasnegativ ta praktiskt taget hur många kopior på papper som helst.
På 1860-talet utbredde sig fotografikonsten snabbt över hela Sverige.
"Fotografisterna" öppnade sina ateljeer även i de minsta städer, och gamlingar födda långt ned på 1700-talet tog vara på möjligheten att få sina anletsdrag förevigade och utdelade - ofta i rikliga upplagor - till vänner och efterkommande.
Fabrikören Carl Viktor Heljestrand, som avled på sommaren 1861 endast 45 år gammal, måste ha varit en av de första modellerna i Eskilstuna, vars fotografiska porträtt kopierats på papper. Denne skicklige tekniker har fotograferats något av sina sista år, troligen det allra sista. Det intelligenta, av sjukdom avmagrade ansiktet inramas av mjuka pälsverk.
Om bilden tagits i Eskilstuna, har den säkert utförts av någon kringresande fotograf. En sådan vid namn Oscar Rydström hör för övrigt av sig just 1861 med annons i lokalpressen. 
2 Han "avtager" sina modeller endast på söndagarna, ett egendomligt nog rätt vanligt uppträdande av de första fotograferna.
Eskilstunas första riktigt etablerade fotograf hette emellertid Carl Anton Mathias Söderberg. Han var född 1841 i Lund och flyttade in från Ängelholm 1863. Han har efterlämnat många fina fotografier, fast han bara verkade i staden under vid pass ett års tid, 1863-64. Under första halvåret 1863 hade han atelje i byggmästare Hydrens gård men flyttade på hösten över verksamheten till källarmästare Freeses gård, i stadskällarens hus, nuvarande Köpmangatan 50. Han hade, efter vad han meddelar i sina annonser, under sommaren 1863 gjort en utrikes studieresa och anställde inför vintersäsongen 1863-64 två biträden, skickliga i kopiering. Den för tidens villkor inte obetydliga arbetsstyrkan stod alltså beredd att ta emot en större kundkrets. En sådan började också villigt strömma till ateljen, belägen två trappor över gården. Från ateljevåningen hade man delvis utsikt mot stadskällarens trädgård och kunde på sommarkvällarna höra kägelkloten rulla på den långa banan och kapellets toner från estraden.
Söderberg har tydligen genom något tekniskt knep skapat ett fotografiskt självporträtt, av vilket Eskilstuna museer äger ett unikt exemplar.
En sympatisk ung man på ett par och tjugo år. Rummets höjd och den stora spegeln gör det troligt, att Söderberg lånat något av stadskällarens stora rum för denna tagning. Mattan med sitt lätt igenkända mönster skulle emellertid många år framåt återfinnas i den av honom skapade ateljen.
Hans utrustning i övrigt bestod av rimligen ytterligare en kamera, ett litet bord, som stundom täcktes av en duk med nyrokokomönster i svart och vitt, ett par stolar, varav den ena var plyschklädd och hade stoppning även överst på ryggstödet och dessutom täta fransar, samt ett draperi med tafsar.
Enligt en av sina mera påkostade annonser utförde Carl Söderberg följande arbeten. Visitkort 4 till ett pris av 6 riksdaler banco för 6 st. och 10 riksdaler för ett dussin. Han utförde även gruppbilder i s. k. Stereoskopbildformat för 20 riksdaler dussinet. Man kunde vidare beställa miniatyrporträtt för medaljonger eller s. k. porträttmärken. Ville man kosta på sig en av honom levererad ram till fotografiet, fick man vara beredd att betala ända upp till 25 riksdaler per styck. slutligen utlovade han generellt ytterligare prisnedsättning, om man beställde flera dussin samtidigt.
Sådana massbeställningar var tydligen inte ovanliga. Visirkortsfotografierna var oerhört populära som bytesobjekt.
Fotografierna från 1860-talet - jag menar nu inte speciellt Eskilstuna - har ofta en anmärkningsvärt god kvalitet både tekniskt och konstnärligt.
En förklaring ligger säkert just i konstartens ungdom. Fotografen tog det naturligt och prövade inga konstlade grepp. Ett studium av Carl Söderbergs och hans efterträderska Amanda Zetherströms kollektioner visar dock, att deras modeller fått en diskret men betydelsefull regi. Sättet att låta modellen sitta eller stå, vridningen på kroppen, accessoirer, valet någon gång av endast en utspard oval för porträttet, allt var det mening i, allt tjänade att teckna personen. Några leende fotografiminer förekommer inte. Det svor mot denna porträttkonsts realistiska karaktär. Exponeringstidens längd gjorde kanske för övrigt en "nollställning" av anletsdragen lämplig.
Ofta låter Söderberg sina modeller stödja armen mot det lilla bordet, där herrarna ibland lagt ifrån sig cylinderhatten, vilken liksom en ännu inte släppt promenadkäpp antyder att vederbörande kommer på visit.
Det rör sig ju om visitkortsfotografier. Någon gång kan ett par böcker på bordet få antyda en lätt intellektuell miljö. En särskilt vacker krinolin tvingar sin bärarinna långt in i bilden, för att hela den jättelika kjolen skall komma med. Draperiet använder Söderberg sällan, sker det, blir det vanligen till nackdel för bilden. Han signerade sina bilder med tryck på baksidan: "PHOTOGRAPHI AF C. SÖDERBERG ESKILSTUNA" eller "CARL SÖDERBERG Fotografi Atelier ESKILSTUNA".
När man ser Söderbergs dubbelporträtt av bokhållarna Nordlöv och Pettersson i typiska mössor och rutiga och runda byxor långt före pressveckens dagar, den långe och magre stödjande sin armbåge mot den kortare och tjockare, får man en känsla av, att det nutida ateljeporträttets avoghet mot hel- eller ens halvfigurer ändå innebär beskurna möjligheter.
Källarmästare Knut Felix Freese, i början av 1860-talet innehavare av stadskällaren i Eskilstuna, har på ett annat av Söderbergs fotografier sjunkit ned vid bordet tryckt av sin sjukliga fetma. Han dog kort efteråt, endast 33 år gammal.
Eskilstunas förste fotograf har också försökt sig som socialreporter och har fotograferat ett förkommet original i fattigdomens trasiga och solkiga dräkt. Det är nog inte försiktighet med de vanliga ateljemöblerna, som kommit Söderberg att den här gången lyfta in en enkel pinnstol.
Han har haft en känsla av, att den stackars modellen på plysch stolen skulle ha sett ännu mera främmande ut, där han med den nervsjukes misstänksamma blick tittar fram under den rufsiga kalufsen, tummande den flottiga mössan. " Spottade åt alla fruntimmer" berättar en nu nästan oläslig gammal anteckning på kortets baksida.
Carl Söderberg har inte saknat kunder. Men kanske hade han lagt upp det för stort med utländsk resa, ateljeutrustning och kopistbiträden . Hans rörelse gick omkull. Redan någon gång på sommaren 1864 övertogs hans atelje av mamsell Amanda Zetherström. Söderberg hamnade på restlängd.
Denna sorgliga förteckning upptar 1864 en summa på 1.43, uppenbarligen riksdaler, som han inte betalt. Dessutom har han obetalda stämmaböter på 12 skilling, ett belopp som ju ännu i dag brukar jämföras med 25 öre.
Restlängdens upprättare har verkligen haft teckning för det bistra men i gamla tider i sådana sammanhang ofta använda adjektivet "Utfattig".
Redan följande år har myndigheterna resignerat, och Söderberg återfinns på en lista med personer, från vilka på grund av fattigdom och sjukdom ingenting är att vänta. Han har nu flyttat mera österut på den stora tomten med gammalt nummer 35-36, i riktning Ruddammsgatan 11, kanske till något nu försvunnet gårdshus. 1866 avflyttade han till Sölvesborg, vi vill hoppas till en ljusare framtid.
Anna Maria A m a n d a Zetherström var född i Stockholm 1829 och flyttade in samma år hon övertog Söderbergs atelje, 1864. Samtidigt inflyttade från Uppsala G. F. J. Zetherström. Han hade yrkesbeteckningen fotograf och var bror till Amanda. Han stannade några år och man får tänka sig, att han hjälpte systern att komma igång. Ateljen gick dock helt i hennes namn både när det gällde stämplar på fotografierna och annonserna. 1868 flyttade den manliga parten av syskonen till Sydamerika och demoiselle Zetherström, som husförhörslängden kallar henne, fick klara sig själv.
Förvånansvärt många av våra första fotografer var för övrigt damer, trots att det för tiden kunde tyckas vara i djärvaste laget att på ateljen mottaga främmande herrar. (Yrket var ett lågstatusyrke varför kvinnorna fick ett utrymme) Amanda Zetherström övertog tydligen allt, som Carl Söderberg använt: den mönstrade mattan, bordduken, stolen med de långa fransarna. Men på hösten 1864 såldes på auktion Söderbergs Satinermaskin, använd för glättning av papper.
Mamsell Zetherströms sätt att arbeta liknade företrädarens. Vi finner samma vederhäftiga realism, samma goda personinstruktion, samma varierande uppställningar och kompositioner på hennes bilder, som många gånger skulle vara mycket svåra att skilja från Söderbergs, om de inte signerats med hennes enkla "A. Zetherström" på framsidan, nedanför den klistrade bilden. Hon får här representeras av två porträtt från det eskilstunesiska samhällets topp.
Direktörskan Johanna (Jeanette) Zetterberg är Eskilstunas största donator genom tiderna. Vid sitt frånfälle 85 år gammal 1867 donerade hon 50,000 riksdaler till en ny Rådhusbro i sten, lika mycket till ett nytt lasarett, (det nuvarande konstmuseet), ytterligare medel till premiefonder vid läroverket och tekniska skolan, till barn- och fattigvården samt slutligen pengar till en ny kyrka. Den sistnämnda gåvan fick ligga och förränta sig ända till 1920-talet. Klosters kyrka är till stor del byggd genom hennes gåva. Hennes förste man, Sundin, hade med framgång Idkat diversehandel, den andre, Christoffer Zetterberg, var smidesfabrikant, affärsman och Jernbolagets grundare.
Det vilar något av god H. C. Andersen-stämning kring den gamla snälla damen med den trinda älsklingsmopsen Cadeau vid fötterna. Säkert har det vållat båda två ansträngning att med någon trotjänarinnas hjälp ta sig upp till ateljevåningen, två trappor över gården i trettiofemman.
För sina ålderskrämpor anlitade direktörskan Zetterberg säkert då och då den man, vars porträtt reproducerades här som det sista i raden, stadsläkaren Per Carl Malm. I mamsell Zetherströms tolkning gör han intryck av att vara på en gång vänlig och bestämd, med andra ord en doktor att lita på. I sina rapporter till Kungl. Sundhetskollegium vid seklets mitt ger Malm skrämmande skildringar av livet i staden Eskilstuna " runt om garnerad med brännerier", den stora barndödligheten och annat elände.
Amanda Zetherström saknade inre konkurrenter. Med jämna mellanrum slog sig andra fotografer ner i staden, för några dagar eller månader. Och kunderna måste ha räckt till även för dem. Kanske några ville pröva, om de ändå inte möjligen såg litet bättre ut än på mamsell Amandas fotografier.
Men hennes atelje förblev den enda stadigvarande. 1866 öppnade dock Wilhelm Wallen i rådman Dahlbergs gård vid Fristadstorget en atelje, som tycks ha verkat några år.
Men fotot lät också se sig på annat sätt. I Sandbergs bokhandel kunde man köpa fotografier av författare, musiker och kungligheter och album till bilderna liksom även i Boktryckeributiken. Man kunde vidare beställa exteriörfotografering av sitt hem, och vid julen 1868 inbjöds eskilstunaborna till fotografisk utställning på Gästis med foton av världsutställningen 1867,
Amanda Zetherström flyttade 1878 till Härnösand. Året innan stod hon ännu som aktiv fotograf i Beskows stora adresskalender för Eskilstuna.
Men då hade hon redan en svår konkurrent i mamsell Hanna Gråberg, under tre decennier stadens ledande fotografist. Man har en känsla av, att Amanda Zetherström givit sitt bästa under 1860-talet, eskilstunafotots heroiska decennium. Hennes och Carl Söderbergs ateljevåning finns ännu kvar, men ingenting i de små rummen vittnar längre om den stora betydelse de en gång haft i stadens liv.

För den som vill se bilderna och noterna får gå till originalet.
----------------------------------------------------------------------------------------

Årtalen inom parentes (1899, 1911) anger att de finns med i
Svenska Fotografers Förteckning av anno 1899 resp. 1911.

Torshälla (Södermanlands Län)
Beijer, Hugo

Sundevall, Ebba, 1874-1943
Gift: Lindegren, Ebba
Födelseort: Helsingborg
Dödsort: Eskilstuna
Biografi/historik: Sundevalls fotoateljé i Örebro etablerades 1895 och drevs under detta namn av Ebba Sundevall och hennes kompanjon Tekla Engström.När kompanjonen flyttade till Linköping cirka 1898 drev Ebba Sundevall ateljén vidare under eget namn. 1909 inregistrerade Fru Ebba Lindegren (född Sundevall) en ateljé på Kungsgatan 6-8 i Eskilstuna. Hon drev ateljé Ebba Lindegren tillsammans med sin man Carl Leonard Lindegren till år 1922.

Källa: Nationella fotografregistret


Wester, Axel